ИСТОРИЯ И КУЛЬТУРА СТРАНЫ ИЗУЧАЕМОГО ЯЗЫКА: США
-
Пояснительная записка
Рабочая программа по курсу лекций «История и культура стран изучаемого языка: США» ориентирована на студентов 2 курса (3 семестр), обучающихся по направлению 031200 «Лингвистика и межкультурная коммуникация» и включает 18 часов (9 лекций). Предлагаемый курс лекций призван сформировать у студентов представление об истории и культуре США, как неотъемлемой части культурологических дисциплин; познакомить студентов с теми аспектами жизни и устройства общества США, которые необходимы для квалифицированной ориентации в текстах, связанных с разными аспектами американской жизни, проблемами интерпретации некоторых элементов американской культуры и понятий американских ценностей.
Для освоения данного курса студенты должны иметь знания по курсу практического речевого общения на английском языке на уровне Intermediate / Upper Intermediate.
Цель курса – дать студентам базовые знания о Соединенных Штатах Америки, позволяющие свободно ориентироваться в информации исторического, социального и культурологического характера.
Задачи курса:
-
сформировать у студентов знания по общей географии и истории США
-
сформировать у студентов представление об этнокультурном своеобразии США
-
познакомить студентов с особенностями политической, образовательной и религиозной систем США
-
сформировать у студентов представление об американских традициях и обычаях
-
активизировать и закрепить знание лингвострановедческой лексики
-
сформировать у студентов навыки культурной и этнической толерантности.
По окончании курса студенты должны знать:
-
основные исторические события и даты в истории США;
-
студенты должны уметь правильно писать и произносить основные имена собственные: топонимы, антропонимы;
-
свободно владеть информацией о культурном и государственном устройстве страны.
-
Тематический план изучения дисциплины
п/№
|
Тема
|
Лекции, час.
|
Семинарские (Лабораторные)
занятия, час
|
Самостоятельная и индивидуальная работа, час
|
Итого часов по теме
|
Итого количество баллов
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
Модуль 1
Making of a Nation
|
|
|
|
|
|
1.
|
Introduction to American studies
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
2.
|
The making of a nation: the voyage of the Mayflower; colonial life in America
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
3.
|
Fighting for independence: the roots of revolution, the War of Independence
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
|
Всего
|
6
|
---
|
15
|
21
|
30
|
|
Модуль 2
American History in Brief, Political System of the USA
|
|
|
|
|
|
1.
|
The Civil War
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
2.
|
Scientific and industrial revolution
|
2
|
не предусмотрено
|
6
|
8
|
10
|
3.
|
World War I, The Roaring Twenties, Great Depression, The New Deal, World War II
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
4.
|
The political system of American government
|
2
|
не предусмотрено
|
5
|
7
|
10
|
|
Всего
|
8
|
---
|
21
|
29
|
40
|
|
Модуль 3
Social Aspects of Life in the USA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Education in the USA. Religious diversity in the USA
|
2
|
не предусмотрено
|
7
|
9
|
15
|
2.
|
National holidays and national symbols of the USA
|
2
|
не предусмотрено
|
7
|
9
|
15
|
|
Всего
|
4
|
---
|
14
|
18
|
30
|
|
Итого (часов, баллов):
|
18
|
---
|
50
|
68
|
0 – 100
|
|
Курсовая работа
|
не предусмотрено
|
Балльная оценка текущей успеваемости студента
п/№ Темы
|
Формы текущего контроля
|
Итого количество баллов
|
коллоквиумы
|
ответ на семинаре
|
лабор. раб
|
контр. раб
|
доклад
|
реферат
|
(другие формы)
|
Модуль 1
Making of a Nation
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Introduction to American studies
|
-
|
-
|
-
|
0-2
|
-
|
0-2
|
0-6
|
10
|
2. The making of a nation: the voyage of the Mayflower; colonial life in America;
|
-
|
-
|
-
|
0-2
|
-
|
0-2
|
0-6
|
10
|
3. Fighting for independence: the roots of revolution, the War of Independence
|
-
|
-
|
-
|
0-2
|
-
|
0-2
|
0-6
|
10
|
Всего
|
-
|
-
|
-
|
0-6
|
-
|
0-6
|
0-8
|
30
|
Модуль 2
American History in Brief, Political System of the USA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. The Civil War
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-5
|
10
|
2. Scientific and industrial revolution
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-5
|
10
|
3. World War I, The Roaring Twenties, Great Depression, The New Deal, World War II
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-5
|
10
|
4. The political system of American government
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-5
|
10
|
Всего
|
-
|
-
|
-
|
0-12
|
-
|
0-8
|
0-20
|
40
|
Модуль 3
Social Aspects of Life in the USA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Education in the USA. Religious diversity in the USA
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-10
|
15
|
2. National holidays and national symbols of the USA
|
-
|
-
|
-
|
0-3
|
-
|
0-2
|
0-10
|
15
|
Всего
|
-
|
-
|
-
|
0-6
|
|
0-4
|
0-20
|
30
|
Итого
|
|
|
|
|
|
|
|
0 – 100
|
-
Содержание дисциплины
1
|
Introduction to American studies: a panoramic view of American geography; the discovery of America; people in America
|
2
|
The making of a nation: nation of immigrants; the voyage of the Mayflower; colonial life in America; American Indians
|
3
|
Fighting for independence: the roots of revolution, conflicts between the British Government and the colonists; the War of Independence
|
4
|
The Civil War: pre-war situation in the North and South; the Civil war; the years of Reconstruction
|
5
|
Scientific and industrial revolution: changes in the nation, inventors and their important inventions, industrial giants
|
6
|
America in the XXth century: World War I, The Roaring Twenties, Crash and Great Depression, The New Deal, World War II, Cold War
|
7
|
The political system of American government: executive branch, legislative branch and judicial branch
|
8
|
Education in the USA: primary and secondary education, higher education; core subjects and electives; post-graduate education. Religious diversity in the USA
|
9
| National holidays and national symbols of the USA: American holidays; The stars and Stripes, The Liberty Bell, The Bald Eagle, Uncle Sam, The Statue of Liberty, The US National Motto |
-
Семинары не предусмотрены
-
Темы лабораторных работ, практических занятий не предусмотрены
-
Темы творческих проектов:
Задание: All the students should unite in groups of minimum 2, maximum 5 members (participation of everybody is obligatory), pick the topic they like and prepare a project, covering the important aspects of the chosen topic. It may be done in the form of a report, a presentation, in Power Point format; you may use any illustrations, pictures, tables, video materials which refer to your topic. Use your imagination! Your project should not be longer than 5-6 minutes.
Список предлагаемых тем для творческих проектов (зачетная работа)
-
The discovery of America
-
George Washington – the 1st President of the USA
-
Immigration to America
-
The origin of Thanksgiving Day
-
National symbols of the USA
-
Education in the USA
-
Religion in the USA
-
Geographical and ethnic diversity
-
The Constitution of the USA
-
Basic American values and beliefs
-
The organization of the American Government
-
Science and Technology: scientific and technological wonders
-
American economy
-
American Mass Media
-
The Great Depression
-
American Indians
-
The Civil War
-
Natural wonders of the USA
-
Fighting for Independence
-
Black Americans: problems and the way of life
-
The story of the Ku Klux Klan
-
Martin Luther King – a historical figure
-
The main cities of the USA
-
The outstanding Presidents of the past: G. Washington, J. Adams, T. Jefferson, A. Lincoln
-
The outstanding Presidents of the USA: F. D. Roosevelt, J. Kennedy, G. R. Ford, R. W. Reagan
-
The first Americans
-
Holidays in the USA
-
American subculture
-
National sports
-
Music in the USA: past and present.
-
Темы курсовых работ не предусмотрены.
-
Примерные экзаменационные вопросы:
1. Geographical position of the USA; population; climate.
-
The discovery of America. The New World. Why is America called “America”?
-
The voyage of the Mayflower. The first settlers. Thanksgiving Day.
-
Colonial life in America.
-
Conflicts between the British government and the colonists. “Sons of Liberty”, Boston Tea Party.
-
The War of Independence. The signing of the Declaration of Independence.
-
Pre-war situation in the North and South.
-
The Civil War.
-
The years of Reconstruction. The Ku Klux Klan.
-
Industrial Revolution: the inventors and their technological wonders.
-
The USA in the First World War.
-
The Roaring Twenties. Crash and Depression.
-
Roosevelt’s New Deal.
-
The USA in the Second World War. Pearl Harbor; Hiroshima and Nagasaki.
-
Black Americans. The Civil Rights Movement. Martin Luther King.
-
The role of the USA in Cold War.
-
The organization of American Government.
-
American Political Parties.
-
Education in the USA: pre-school and school.
-
Education in the USA: higher education.
-
National American symbols.
-
American holidays.
-
Religious diversity in the USA.
9. Учебно-методическое обеспечение:
9.1. Рекомендуемая литература:
а) основная литература:
-
Власова Е. Л., Костенко С. М. “Focus on the USA”. – Санкт-Петербург: «Наука», 1992.
-
Павлоцкий В. М. American Studies (Знакомимся с Америкой). – СПб: Изд-во БАЗИС, 2002.
-
Томахин Г. Д. Реалии – американизмы. – М.: «Высшая школа», 1988.
-
America in close-up. - Longman, 1996.
-
Americana / English-Russian Encyclopedic Dictionary. – Smolensk: «Polygramma», 1996.
-
American Perspectives (Reading on Contemporary US Culture). – Longman, 2000.
-
American Roots (Reading on US Cultural History). - Longman, 2001.
-
Bromhead P. “Life in modern America”. - Longman, 1988.
-
Bryn O’Callaghan An Illustrated History of the USA. - Longman, 2002.
б) дополнительная литература:
-
Kostina E. About the United States of America. – М.: «Московский лицей», 1998.
-
Tokareva N. Pages of History. Glimpses of Britain and the USA. – M.: «Высшая школа», 1985.
-
Tokareva N., Peppard V. “What is it like in the USA”. – М.: «Высшая школа», 1998.
-
Tomakhin G. D. Across the countries of the English language. – М.: «Просвещение», 1993.
в) Интернет-источники:
-
https://usinfo.state.gov/products/pubs/history/toc/htm (an outline of American history)
-
www.usembassy.be/usa/usapolitical.htm (US Political system)
-
https://library.thinkquest.org/18802/usholi.htm (American holidays)
-
www.billpetro.com/HolidayHistory/ (American holidays, symbols, traditions)
-
www.teacheroz.com/Native_Americans.htm (Native American history and culture)
-
www.ku.edu/carrie/docs/amdocs_index.html (documents for the study of American history)
-
www.americaslibrary.gov/cgi-bin/page.cgi (the stories of America’s past)
-
www.d230.org/stagg/LiskaLinks/usa_geog_.htm (USA geography)
9.
www.rfpusa.org/news/diversity.html (religious diversity)
10.www.educationguide-usa.com/isg/edusystem.htm (American system of education)
9.2. Средства и материально-техническое обеспечение дисциплины
На лекциях используются следующие видеофильмы: 1) White House 2) Pearl Harbour.
В курсе лекций основные положения сопровождаются слайдами на экране.