Перейти на главную страницу
- Мелодика: ведущая роль в различении коммуникативных высказываний, изменение в направлении движения голосового тона.
- Темп: выражение различной степени важности высказываний, эмоциональное настроение. Темп ускоряется при передаче бурных эмоций и замедляется при подавленном состоянии.
- Пауза: делят речевой поток на отдельные единицы – делимитативная функция. Средство объединения частей высказывания в единое целое. Роль экспрессивного выделения слова, как до него так и после. Темпоральный компонент интонации. Интонация ассоциируется, прежде всего, со звуком, участием голоса.
- Громкость (интенсивность): определение семантического центра в звучащих текстах (менее значимые части высказывания произносятся с пониженной громкостью), членение речевого потока. Зависит не только от силы звука, но и от высоты (частоты основного тона) и долготы (длительности).
- Качество голоса (тембр): различные тональные изменения голоса. Постоянные индивидуальные особенности голоса говорящего, а соответственно они считают, что качество голоса не может являться предметом изучения лингвистики. Другие исследователи относят качество голоса к области эмоционального.
- Фразовое ударение: организующая, цементирующая роль, ритмообразующая функция, выделительная функция. Просодический признак.
- Ритм: средство эмоционального воздействия на слушающего, организующая роль. Способствует выражению смысловых отношений. Формируется из единиц сложных воспринимаемых качеств, мелодики, темпа, паузы, громкости, качества голоса фразовой акцентуации. Чередование ударных слогов примерно через равные промежутки времени.
Просодическое средство.
Каждому компоненту интонации должно соответствовать изначальное субстанциональное просодическое начало – частота основного тона, интенсивность, длительность, спектр, отсутствие речевого сигнала. При отсутствии той характеристики то или иное фонетическое явление относим не к компонентам интонации (просодическим средствам), а к просодическим признакам.
Под фразовой интонацией понимается сложное единство взаимосвязанных между собой просодических средств (компонентов интонации – мелодики, громкости, темпа, паузы, качества голоса), а также просодических признаков (фразовой акцентуации и ритма), функционирующих в фразе и передающих различные интеллектуальные (логические) и модально-эмоциональные отношения.
Phonological and non-phonological features:
A phoneme can only perform its distinctive function if it is opposed to another phoneme (or to no sound) in the same position. Such an opposition is called distinctive, or phonological. The classification is based on the number of distinctive articulatory features underlying the opposition (single, double, triple, multiple). Establishment of the phonemic system of a language is actually the establishment of all the single phonological oppositions existing in it.
Each sound is characterized by a number of features, some of them are relevant (значимые) (distinctive), others are irrelevant (incidental). Relevant features are affected by phonetic context. Irrelevant may be of two kinds: - indispensable (обязательный), (they are always present at allophones), - incidental (случайный).
Relevant
- the type of obstruction (occlusive/constrictive, plosive/fricative/affricate/nasal)
- the active organ (labial, bilabial, labio-dental/lingual/glottal)
- the force of articulation, work of local cords (fortis/lenis)
- two foci
- the shape of narrow (oral, nasal, lateral articulation)
- place of obstruction (пассивный орган)
- presense or absense of voice
- aspiration
- palatalisation
In the system of English vowels the only relevant feature is the position of the tongue (ряд, подъем).
Билет № 2
Each language has a limited number of sound-types, that are shared by all the speakers of the language and are linguistically important because they distinguish meaning or meaningful units, differentiate words or their grammatical forms – phonemes.
The phoneme has several aspects and functions and it’s very difficult to give a formal definition n a single sentence. The segmental phoneme is the smallest (further indivisible into smaller consecutive segments) language unit (sound type) that exists in the speech of all the members of a given language community as such speech sounds which are capable of distinguishing one word from another word of the same language or one grammatical form of a word from another grammatical form of the same word.
Speech sounds can perform this distinctive function only when they are opposed to each other or to no sound in one and the same position (phonetic context, environment).
The actual speech sounds pronounced by the speaker or reader are variants, allophones (the actual speech sounds) of phonemes – are incapable of differentiating words or the grammatical forms of one and the same word (eight/alveolar-eighth/dental). Differ from each other in some degree. With the exception of free variants – no variant can normally occur in the position in which any other variant occurs, they are in complementary distribution (дополнительная дистрибуция). They are divided into:
- is free from the influence of neighboring speech sounds
- it has the greatest number of articulatory features
subsidiary
- combinatory (assimilation, accommodation, adaptation)
- positional – in definite positions are used traditionally (clear-dark variant /l/ in RP and GA)
The behavior of allophones in phonetic context, their ability to occur in certain definite positions – distribution.
- Contrastive (контрастная)- allophones of different phonemes occur in the same position distinguishing the meaning of different words (bad/mad)
- Complimentary(дополнительная)- allophones of one and the same phoneme never occur in identical positions (clear-dark /l/)
- free varianrs (свободное варьирование)- allophones of one and the same phoneme which do occur in the same position but are incapable of differentiating meaning.
The phoneme is a dialectical unity of its three aspects reflected in its definition (aspects):
- material, real and objective – it exists in the form of concrete variant (Daniel Jones “a family of sound”)
- abstractional and generalized character (Baudouin de Courtenay mentalist view, «психический эквивалент звука», the phoneme is regarded as a physical image of a sound or one common to several sounds; Хомский, Трубецкой, Halle, Jackobson, Hejemslev).
- functional – discriminatory (разлчительная)
- the objective reality of the phoneme was denied by American linguists (Twaddel)
-constitutive (make up more complicated units) and recognitive (identificatory), distinctive (смыслоразличительная) functions (Васильев)
Билет № 12
The two main problems:
Просодические средства не накладываются на сегментные единицы, но заключены в самих звуках. Поэтому понятие просодии входит в спектр, который является примарной акустической характеристикой отдельно произносимого звука и сопутствующей акустической характеристикой слога, синтагмы, фразы и т.д.
Просодия является в определенном смысле понятием более емким и широким, чем интонация, поскольку она организует самые разные звуковые последовательности (от слога до целого текста). Термин же «интонация» применим к речевым единицам, не меньшим синтагмы. Prosody may be applied to both smaller units (syllable, rhythmic group, text, phrase) and larger units. The notion of prosody is larger than the notion of intonation, but prosody only organizes the speech and intonation is related in meaning.
Интонация в некотором отношении – явление более высокого уровня, чем просодия, так как в понятие интонации входит и содержательный аспект. Просодия же заключает в себе лишь средства организации речевых единиц. Таким образом, интонационные признаки соотносятся с абстрактным, фонологическим; просодические признаки же – с более частным, нефункциональным. Целесообразно поэтому различать термины «просодия» и «интонация» применительно к различным функциям, а именно: конститутивная (организующая речевых единиц в одно целое) и делимитативная (сегментирующая речевой поток) функции просодии и коммуникативная, модально-эмоциональная, кульминативная (тема-рематическая), синтаксическая, семантическая функции интонации. Prosody Is reasonable only in constitutive aspect of speech. It’s reasonable to apply the term intonation to the logical and emotional aspects of speech.
By prosody the majority of phoneticians mean constant physical acoustic characteristics of speech (mainly fundamental frequency, intensity, duration and also spectrum and absence of speech (pause).
On the perceptive level these parameters are related to the following components:
Intensity- loudness / duration – tempo / spectrum – voice quality
Prosodic features – rhythm, sense stress.
All these characteristics are quite frequently called prosodic means.
Intonation is a complex unity of closely related prosodic means (components of intonation)
- melody
- loudness
- tempo
- pause
- voice quality
and of prosodic features (sentence accentuation, rhuthm), which convey different intellectual (logical) modal and emotional attitudes.
English has been spoken for as long as it has been spoken in England. Some linguists say that it’s a national variant, others say that it’s a dialect. In the Highlands and Islands of northern and western Scotland, however, Gaelic is still the native language of thousands of speakers of these regions.
Incidentally a number of writers and poets like R. Burns retained their native language (Scots), although after Reformation it was gradually replaced by English.
Nowadays educated Scottish people speak a form of Scottish Standard English which grammatically and lexically is not different from English used elsewhere, but with an obvious Scottish accent. At the moment there is a strong movement in Scotland for the revival of Scots.
1). Contour approach (контурный подход). The most traditional and widespread is the approach worked out by the British phonetic school (Sweet, Jones, Armstrong, Ward, Kingdon, Gimbson, O’Conner). The approach is based on the assumption that the melodic of utterance is a unity of functionally independent components.
Melodic configuration is studied within a sense-group which is the smallest unit of sense in speech. In terms of its structure and function the melodic contour of a sense-group includes:
2). Pitch approach. According to the American phonetic school the melodic structure of a sense-group is analyzed in terms of pitches or pitch levels.
Pitch levels are distinctively relevant and are called pitch phonemes. Meaning is ascribed to a sequence of pitches such a sequence is called an intonation contour.
They distinguish 4 pitch levels:
Naturally the pronunciation of these areas (Southern Ireland, Northern Ireland) retains features of western parts of England. But Northern Ireland is heavy Scots-influenced (as large numbers of settlers came there from the southwest of Scotland from the 17th century.
Билет № 3
Мелодика: ведущая роль в различении коммуникативных высказываний, изменение в направлении движения голосового тона
14 12 2014
1 стр.
Выпускник должен обладать следующими универсальными компетенциями: Согласно фгос
14 12 2014
1 стр.
Т. И. Колесникова, Т. Ю. Кужелева. Практическая фонетика английского языка: Учебно-методический комплекс. Рабочая учебная программа для студентов 1 курса специальности «Лингвистика
01 10 2014
1 стр.
Игра как средство развития коммуникативных умений учащихся на уроках английского языка
09 10 2014
1 стр.
Обязательно в данном курсе использование различных исторических источников и словарей для наблюдения за историческими изменениями отдельных подсистем английского языка: фонологии,
14 12 2014
1 стр.
Пособие знакомит читателя с характерными особенностями английского языка и типичными случаями расхождений с русским языком. В нем суммируются те черты грамматического строя английс
13 09 2014
12 стр.
Фонетика и фонология являются изучение русского языка в теоретическом освещении, получение знаний основных концептуально важных положений в области теории русского языка с целью пр
14 12 2014
1 стр.
Донцкая специализованная школа І – ІІІ ступеней №11 с углубленным изучением английского языка
18 12 2014
1 стр.