Министерство образования РФ
МОУ Многопрофильный лицей № 1
Английский язык - действенный фактор в развитии
компьютерных технологий и Интернета
(элективный курс)
Магнитогорск 2006
Составитель: Лубышева З.А.
Рецензент: Пулеха И. Р.,к.ф.н., доцент кафедры английского языка ФЛиП МаГУ.
Английский язык – действенный фактор в развитии компьютерных технологий и Интернета (элективный курс). М – Магнитогорск: Многопрофильный лицей №1, 2006 – 70 с.
Данный курс поможет старшеклассникам расширить свои знания на тему: «Компьютер и его применение», овладеть соответствующей лексикой, приобрести навыки перевода текстов разной сложности, а также бегло читать страницы Интернета и с их помощью глубже знакомиться с английскими реалиями через традиции и обычаи англоговорящих стран.
© Лубышева З.А., 2006
© Многопрофильный лицей №1, 2006
CОДЕРЖАНИЕ
Введение.......................................................................................4
Диагностический тест.................................................................6
Реалии научно-технического текста..........................................7
Последовательность работы над переводом.............................8
Аннотирование на английском и русском языках...................9
Unit 1. INFORMATION-DEPENDENT SOCIETY...................13
Unit 2. HISTORY OF COMPUTERS.........................................22
Unit 3. PERSONAL COMPUTERS............................................34
Unit 4. COMPUTER PROGRAMMING....................................48
Final Test.....................................................................................59
Some Jokes About Computers ....................................................69
Sources ........................................................................................70
SOME INTERESTING SAYINGS OF FAMOUS PEOPLE
We hope that these sayings will be interesting for you to read and translate. Make up dialogues to express your agreement or disagreement.
"But words are things, and a small drop of ink,
Falling like dew, upon a thought, produces
That which makes thousands, perhaps millions, think."
Lord Byron
"The difference between the almost right word and the right word is really a large matter — 'tis the difference between the lightning bug and the lightning."
Mark Twain
"The true university of these days is a collection of books."
Thomas Carlyle
"Words are, of course, the most powerful drug used by mankind."
Rudyard Kipling
"If I knew exactly where I get my ideas, I'd have more of them."
Steven Kravitz
"I had a monumental idea this morning, but I didn't like it."
Samuel Goldwyn
"Creation is a drug I can't do without."
Cecil B. DeMille
Введение
В современном информационном мире владение компьютерными технологиями является абсолютно необходимым для каждого грамотного человека. Неотъемлемым компонентом компьютерной грамотности следует признать должный уровень владения определенными понятиями и терминами. По существу, речь идет об изучении специального, функционального аспекта английского языка.
Цель данного курса обучить языковым средствам для эффективного общения с компьютером; пониманию специальных научно-технических текстов в области компьютерных технологий; умению свернуть и развернуть информацию при подготовке рефератов и аннотаций на русском и английском языках.
Н
аходясь на пересечении двух культур, технической и гуманитарной, данный курс будет способствовать как углубленному изучению английского языка, так и повышению грамотности учащихся в области информационных технологий.
Элективный курс рассчитан на учащихся старших классов-всех, кто интересуется английским языком и увлекается компьютером.
Диагностический тест
Выберите правильный вариант из предложенных.
1. What is that? [A - They / В - It / С - There] is my computer.
2. My brother is [A - one / В - a / С - an] officer.
3. [A - This/B - These/ С - That] flowers are very beautiful.
4. Are [A - those / В - that / С - there] books interesting?
5. [A - It has/В - It is/ С - There is] a dog in the garden.
6. I [A - has / В - have / С - had] to go to the library tomorrow.
7. Kate is here, but her parents [A - isn't/ В - wasn't/ С - aren 't].
8. You ought [A - stay / B - to stay / С - staying] at home.
9. He should [A - write /B - to write / С - writing] a letter.
10.Mike [A - like/В - likes/ С - can] to speak English.
11.I hope you've got [A - a / В - any / С - some] money.
12.Do you want [A - know /B - to know / С - knowing] the news?
13.We've got [A - a few/ В - a little/ С - a number] apples left.
14.There aren't [A - a lot/В - many/ С - much]people here today.
15.[A - Is / В - Has / С - Does] she get up early every day?
16.Were you in Moscow last year? - No, I [A - didn't/ В - weren 't/ С - wasn 't].
17.I [А - have never been / В - was never/ С - am never being] to Moscow yet.
18.[A - Isn 't/В - Doesn 't/ С - Hasn ft] she going to clean the room today?
19.The boys [A - play / В - is playing / С - are playing] football at the moment.
20.She [A - caught/В - catches/ С - will catch] the 7. 30 train yesterday.
21.Kate [A - loses/В - has lost/ С - lost] her pencils very often.
22.[A - Did you do/ B - Do you do/ С - Have you done] much work yesterday?
23.He [A - hurries/ В - hurried/ С - is hurrying] because he was late.
24.Who is she looking [A - on / В - at / С - top
25.Our holidays are [A - in / В - at / С - on] August.
26.What's the matter [A - by / В - on / С - with] him?
27.This book is [A - my / В - me / С - mine].
28.Don't help him. He will do everything [A - myself/ В - himself/ С - yourself].
29.We are playing [A - ours/ В - our/ С - us] favourite game.
30.It is much [A - warm / В - warmer/ С - more warm] here.
31.She is not as old [A - that / В - than / С - as] \ am.
32.Ann is [A - very/В - more/С - much] intelligent than Max.
33.Yesterday was the [A - shortest/ В - most short/ С - very short] day this year.
34.We'll listen to Professor's lecture and [A - therefore/В -then / С - than] we'll have a break.
35.He is the [A -very good/В - best/ С - better] student in the group.
36.[A - Where/ В - Why /C - Who] wrote that letter?
37.She went home early [A - because/ В - while/ С - till] she had finished her work.
38.[A - Who / В - Where / С - When] did you put my book?
39.[A - How/B - Why/ С - Where]'is Bill? - Very well, thanks.
40.He drives [A - more careful / В - very carefully / С - very careful].
следующая страница>